Executivul a decis creşterea disciplinei fiscale şi stabilirea normativelor de personal în administraţia publică locală

Executivul a adoptat în şedinţa de miercuri o Ordonanţă de Urgenţă privind modificarea şi completarea Legii nr. 273/2006 privind finanţele publice locale, a anunţat la finalul şedinţei de Guvern, primul-ministru Emil Boc. Actul normativ reglementează modul în care sunt administrate finanţele locale şi are două componente, respectiv creşterea disciplinei fiscale şi stabilirea normativelor de personal în administraţia publică locală.

“Lucrăm la acest proiect de act normativ de aproape 4 luni. Când spun lucrăm, mă refer la Ministerul Administraţiei şi Internelor, la Ministerul Finanţelor Publice, dar şi la colaborarea cu Fondul Monetar Internaţional şi Comisia Europeană, pe un proiect extrem de responsabil pentru ceea ce însemnă administraţia publică locală din România şi a raporturilor cu administraţia centrală /…/. Aşa cum la nivel naţional avem deja adoptată Legea responsabilităţii fiscale, acum am introdus disciplina fiscală şi la nivel local, prin câteva măsuri care vizează prevenirea supraestimării veniturilor sau faptul că nu se vor mai putea face angajamente noi înainte de plata datoriilor”, a afirmat primul-ministru.

În ceea ce priveşte normativele de personal în administraţia publică locală, premierul a arătat că România are un aparat administrativ supradimensionat şi cu numeroase discrepanţe – din perspectiva numărului de angajaţi – între unităţile administrativ-teritoriale identice din punct de vedere demografic. „Există comune între 1.500 şi 3.000 locuitori unde unele comune au 10 salariaţi iar altele 60 de salariaţi, exact pentru o comună cu aceeaşi dimensiune demografică. Sau, ca să vorbim de municipii cu peste 200.000 locuitori, există municipii care au 800 angajaţi la primărie, altele care au peste 1.800 angajaţi” – a explicat şeful Executivului, subliniind necesitatea aplicării normativelor de personal pentru crearea unui cadru unitar la nivel naţional, cu plafoane maxime până la care se pot încadra primăriile, consiliile locale şi judeţene.

La rândul său, ministrul Administraţiei şi Internelor, Vasile Blaga a indicat câteva deficienţe ale actualului sistem de administrare a finanţelor publice locale şi a detaliat beneficiile modificărilor aduse Legii nr. 273/2006.

„De la ce premise plecăm? În anul 2009, cele 3.227 de bugete locale ale României au încasat venituri de 43,5 miliarde de lei şi au efectuat plăţi de 42 de miliarde de lei. Prin urmare, a fost constituit un excedent de 1,5 miliarde de lei la nivel naţional. Cu toate astea, bugetele locale au încheiat anul 2009 cu plăţi restante, datorii neachitate la termenul scadent în valoare de 1,7 miliarde lei, din care 1,34 miliarde lei către operatorii economici. Aşa cum spunea şi premierul, încă din luna februarie, împreună cu Ministerul de Finanţe, au existat foarte multe întâlniri cu reprezentanţii autorităţilor publice locale – penultima la Finanţe, cu comitetul pentru finanţe publice locale, ultima azi dimineaţă, cu primarii, o serie de primari care reprezintă partidele din opoziţie. Am ajuns la această formă a Ordonanţei de Urgenţă”

În ceea ce priveşte componenta de creştere a disciplinei, predictibilităţii şi transparenţei bugetare la nivel local, ministrul Vasile Blaga precizat că toate bugetele unităţilor administrativ-teritoriale se vor restructura în două secţiuni, de funcţionare şi de dezvoltare. De asemenea, va fi prevenită supraestimarea veniturilor, se va asigura achitarea plăţilor restante iar excedentele anului anterior se vor reporta în anul următor tot în bugetul local, ca sursă de finanţare a cheltuielilor de dezvoltare, fondurile de rulment urmând să fie desfiinţate.

Toate bugetele unităţilor administrativ-teritoriale şi ale sectoarelor Capitalei, incluzând proiectul de buget, bugetul aprobat, situaţia trimestrială, situaţia anuală, datoria publică, programul de investiţii, vor fi publicate pe site-ul Ministerului Administraţiei şi Internelor.

În ceea ce priveşte investiţiile locale, pentru fiecare dintre acestea se va încheia un contract de finanţare care va cuprinde contribuţia bugetului de stat şi a bugetelor unităţilor administrativ-teritoriale, graficul de implementare de până la 3 ani şi graficul plăţilor.

„De anul viitor, investiţiile locale vor fi tratate exact ca investiţiile care se fac pe fonduri europene. Cu alte cuvinte, pentru fiecare obiectiv de investiţie aprobat se încheie un contract de finanţare care prevede contribuţia bugetelor de stat şi contribuţia bugetelor locale, pe un grafic de implementare de până la 3 ani privind plăţile. Altfel administraţia publică locală va şti şi eşalonarea contribuţiei de la bugetul de stat. Pentru că fiecare ministru care are investiţii în teritoriu trebuie să spună exact câţi bani va da în următorii 3 ani administraţiei publice locale. Adică nu numai administraţia publică locală are obligaţii, ci şi Guvernul are obligaţii. Proiectele de investiţii pot fi aprobate numai dacă au asigurate integral finanţarea multianuală din bugetul local” – a explicat ministrul Administraţiei.

Situaţia datoriei publice este reglementată prin faptul că Guvernul va aproba planul naţional al contractării de noi împrumuturi pentru următorii 3 ani. Autorităţile care au înregistrat plăţi restante nu vor putea să contracteze un nou împrumut. Totodată, de la 1 ianuarie 2011 se vor diminua cotele defalcate din impozitul pe venit pentru a asigura fondurile necesare plăţii pensiilor.

„Toate aceste măsuri se aplică începând cu 1 ianuarie 2011, dar ele vor sta la baza fundamentării bugetului de stat pe anul viitor”, a precizat Vasile Blaga

Ministrul Administraţiei şi Internelor a prezentat şi componenta normativului de personal al Ordonanţei care modifică şi completează Legea privind finanţele publice locale. Potrivit acestuia, va exista un normativ pentru servicii de bază care se va aplica tuturor instituţiilor subordonate autorităţilor administraţiei publice locale, care poate fi majorat pe perioada implementării de proiecte finanţate din fonduri europene nerambursabile în funcţie de valoarea cumulată a acestora, un normativ care se aplica serviciilor de evidenţă a populaţiei şi unul aplicabil poliţiei comunitare.

„În urma calculelor făcute – şi avem analiza făcută pe fiecare unitate administrativ-teritorială din România – numărul de posturi peste normativ este de 53.432, din care: număr de posturi peste normativul de bază, deci personalul disponibilizat pentru respectarea normativului, 38.666; număr de posturi peste normativ evidenţa persoanelor – 4.070; numărul de posturi peste normativ la poliţia comunitară – 10.696. Economia din cheltuielile de personal cu respectarea normativului este de 1.505.144.849 lei, practic o reducere de personal de 26,2 % şi o reducere de cheltuieli de 29,1%” – a conchis ministrul Vasile Blaga.

Ordonanţa de Urgenţă adoptată de Executiv va intra în vigoare la 3 zile de la publicare în Monitorul Oficial, în 5 zile de la publicare va fi comunicată de prefect fiecărei unităţi administrativ-teritoriale şi sectoarelor Municipiului Bucureşti şi în 40 de zile primarul sau preşedintele consiliului judeţean, după caz, vor prezenta noua organigramă, urmând să fie demarate procedurile de încadrare a personalului în aceasta, diferite la funcţionarii publici faţă de cei contractuali.

Informatii primite de la Biroul de presă al Guvernului

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.



RECLAMA TA AICI!

Cere o ofertă de publicitate trimițând o solicitare la adresa de e-mail vranceamedia@gmail.com.