Cristi IRIMIA: “Otevizarea şi manelizarea României continuă”

Când mă gândesc că România va fi reprezentată la Eurovision de o trupă care va cânta o melodie compusă de Costi Ioniţă nu mă simt deloc în largul meu… Avem atâţia artişti valoroşi, atâtea voci minunate, atâţia compozitori care impresionează prin ceea ce fac şi “noi” alegem o melodie “marca” Ioniţă Costi pentru Eurovision.

Anul trecut, Mandinga a cântat live într-un club din Focşani, iar la un moment dat a făcut greşeala să ceară doritorilor din public să urce pe scenă alături de ea, pentru a cânta. O tânără a avut curajul să ia microfonul şi a pus-o în umbră pe Mandinga într-un aşa mod încât vedeta şi trupa ei şi-au dat seama de penibilul situaţiei: cineva din public avea o voce mult mai bună decât a vedetei invitate în clubul respectiv. 

“Vrei să-mi iei locul?” a întrebat-o pe tânără solista de la Mandinga… Nu că ar fi greu să-i ia cineva locul…

În fine… după cum spuneam dezamăgirea mea este mare şi din cauză că Dan Teodorescu (membru al juriului), pe care îl credeam de o altă “factură”, cu un alt stil muzical, i-a dat 12 puncte (maxim) Mandingăi. Nu a fost singurul, evident, însă alegerea sa m-a blocat. Pe de altă parte, m-a bucurat că focşăneanul Eduard Cîrcotă a jurizat corect, la fel ca şi Luminiţa Anghel, dar şi omul de radio George Zafiu (Europa FM). Toţi trei s-au numărat printre puţinii membri ai juriului care nu au dat punctaj maxim Mandingăi.

Desigur, gusturile românilor, în ansamblu, nu se discută, iar aici înţeleg că publicul a votat cel mai mult pentru Mandinga. Însă, nici nu contează pe ce loc vom termina la Eurovision, câtă vreme vorbim de un concurs “regionalizat” la maxim, contestat adesea în ultimii ani. Ce vreau să spun prin acest articol este că nu-mi doresc, în principiu, ca România să iasă “în lume” cu o solistă a cărei voce lasă de dorit şi cu o compoziţie ce-mi aduce aminte mai degrabă de ritmuri maneliste.

Sau poate că România a ajuns într-o epocă în care se identifică din ce în ce mai mult cu “ideea de manea” şi cu personaje care mai de care mai ciudate ce au “invadat” Europa şi ne fac de râs. Din acest punct de vedere, e de înţeles de ce în 2012 România va fi reprezentată la Eurovision de o piesă “manelizată” care are un titlu “egal” cu ABSOLUT NIMIC, după cum, cu o nonşalanţă pe care nu o voi caracteriza, a recunoscut chiar solista trupei Mandinga. “Am inventat titlul, nu înseamnă NIMIC”, a spus Elena…

România are nevoie să scoată în faţă adevăratele valori, adevăratele idei, vocile originale… totul plecând de la principii sănătoase şi lucruri bine definite, nu de la “vocalize” inventate şi puse pe ritmuri de manea.

PS: Şi în ipoteza în care Mandinga va câştiga Eurovisionul, tot nu-mi voi schimba opiniile.

3 Responses to Cristi IRIMIA: “Otevizarea şi manelizarea României continuă”

  1. mopsu 12/03/2012 at 07:33

    cum adică, era mai bine să câștige trupa care a cântat în țigănește ?! Compoziţia aduce poate mai degrabă de ritmuri maneliste, dar măcart este interpretată într-o limbă europeană oficială… Se simțea nevoia să venim cu ceva nou, pentru că doar noutatea poate aduce surpriza. Cu piese în limba engleză ne-am clasat de câteva ori pe poziții onorabile, dar nu avem șanse reale să câștigăm concursul. Cu piese în limba română, nici atât: hai să facem o recapitulare – în 2008, a fost Eurovisionul la Belgrad, unde Nico și Vlad Miriţă s-au clasat pe locul 20; în 1998, Mălina Olinescu a ocupat locul 22 iar Dan Bittman (în 1994) a încheiat concursul pe locul 21. Acestea sunt piesele cu care România s-a prezentat la Eurovision în limba română. Mai mult, în 1993. Dida Drăgan nu a trecut nici de semifinala regională, unde s-a clasat pe locul 7 din 7 țări participante. Publicul românesc a votat pe Mandinga, iar juriul a votat piesa “Șun-ta” care formaţia Electric Fence au cântat-o în limba ţigănească. Fără discuție, a ieșit foarte bine cum a ieșit!

    Răspunde
    • Cristi IRIMIA 12/03/2012 at 10:56

      @ mopsu: Eu nu am spus că trebuia să câştige Şun-ta sau altcineva. Pe de altă parte, muzica ţigănească, veche de sute de ani, este cu mult peste ceea ce numim “manele” de vreo 20 de ani. Ca să nu mai spun de talentul nativ al ţiganilor lăutari, atât în ceea ce priveşte vocea, cât şi acela de a cânta la instrumente muzicale. Asta ca să fac un comentariu că tot ai adus vorba de muzica ţigănească.
      Revin şi concluzionez: eu am spus că, din punctul meu de vedere, nu este bine ca România să “iasă în lume” cu ritmuri de manele. Atât şi nimic mai mult. Şi nu cred că în acest concurs, “regionalizat” după cum am spus în text şi notat după criterii cel puţin subiective (Votează-mă pe mine că te votez pe tine şi tot aşa), ar trebui să ne intereseze locul ocupat. Oricum, poziţia finală nu reprezintă valoarea piesei raportată la celelalte compoziţii, ci un rezultat al unui concurs de împrejurări. Dar să vedem dacă Mandinga, chiar şi în aceste condiţii, va reuşi să depăşească cel mai bun loc ocupat vreodată de România la Eurovision (locul 3)… că tot îţi plac rezultatele 🙂 Ştiu, vei spune că e concurs… şi că ţinta finală trebuie să fie un loc cât mai bun. Eu cred, repet, că nu trebuie să ne intereseze locul final.

      Răspunde
  2. Tom 12/03/2012 at 12:32

    Important e participi, nu? 😀
    Apropo de muzica si de tigani… va las un exemplar http://www.youtube.com/watch?v=vZbJ01WiCzY

    Răspunde

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.



STIRI LIVE