Prima menționare cartografică a orașului Focșani și a ținutului Vrancei

Ultimul număr al publicației Cronica Vrancei” vol. XXII/2016 se dechide cu un articol intitulat „ORAŞUL FOCŞANI ŞI VRANCEA ÎNTR-O REPREZENTARE CARTOGRAFICĂ DIN ANUL 1665” semnat de prof. dr. Răzvan Săcrieru (foto). Autorul – geograf și profesor la Liceul de Artă „Gheorghe Tattarescu” și Colegiul Național „Unirea” – face o analiză riguroasă în ceea ce privește întâia menționare cartografică a orașului Focșani și a ținutului Vrancei.

Concluzia la care ajunge profesorul Razvan Săcrieru are la bază corelarea unor hărți realizate de mari cartografi din sec. XVI-XVII ca Gerard Mercator, Abraham Ortelius, Jacobo Castaldo sau Nicolas Sanson d’ Abbeville, acesta din urmă fiind considerat părintele cartografiei și geografiei franceze.
Cercetarea este focalizată pe harta lui Sanson – Course du Danube, depuis Belgrade jusque au Pont Euxin – hartă aflată în colecția Muzeului de Hărți și Cărți Vechi din Bucuresti si apreciată ca fiind datată 1665.

Din corelarea acestei hărți cu celelalte surse cartografice și istorice ale vremii, autorul articolul ajunge la concluzia că, pentru prima dată orașul Focșani (Fokczan) situat pe râul Milcov (Milbow), este atestat cartografic în anul 1665, adică la 119 ani după prima sa atestare documentară realizată prin emiterea documentului vamal de la Brașov din anul 1546.

Articolul reliefează aspecte deosebit de interesante pornind, pe de o parte, de la studierea amănunțită a hărților realizate de cartografii anterior menționați iar, pe de altă parte, de la parcurgerea unei bibliografii ample ce a inclus, în principal, lucrări de geografie istorică.

Astfel, dintre aspectele interesante subliniate, se remarcă faptul că toponimul Vrancea, menționat ca nume de sat pe foarte multe hărți și care – potrivit cercetătorului Ion Conea – dispare ca toponim după 1782 pentru totdeauna, este identificat de profesorul Răzvan Săcrieru ca fiind situat pe rîul Șuvița, în vecinătatea localității Soveja (Sovefamo). În mod similar, același tip de eroare este identificată în cazul orașului Focșani care apare pe aceste hărți poziționat la sud de cursul Milcovului, pe aceeași latitudine cu orașele Brăila, Odobești și București.

Potrivit autorului articolului, aceste erori se pot datora  faptului că, în epocă, poziționarea localităților pe hartă era realizată în urma unor descrieri făcute de călătorii și diplomații vremii, în sprijinul acestei afirmații aducând numele unor misionari, cărturari și negustori ce au caracterizat în acea perioadă orașul nostru. Este remarcabil însă că, din punct de vedere strict cartografic, harta lui Sanson poziționează orașul Focșani pe paralela de 45°25´, cu maxim 20´ mai la sud de poziția reală, eroare acceptabilă pentru acea vreme.

Concluzionând, autorul sintetizează demersul analitic evidențiind harta lui Sanson ca document valoros pentru geografia istorică românească prin faptul că ea cuprinde prima consemnare cartografică a orașului nostru care se corelează într-un mod interesant cu o serie de mărturii ale călătorilor străini, dar si deschide noi orizonturi privind atestarea cartografică a localităților din România. (C. B.)

2 Responses to Prima menționare cartografică a orașului Focșani și a ținutului Vrancei

  1. iuliana 15/03/2017 at 20:22

    interesant!

    Răspunde
  2. Dragomir Sorina 17/03/2017 at 08:03

    Felicitari!

    Răspunde

Scrie un comentariu

STIRI LIVE