4 piloni pentru o strategie reușită de marketing online

Astăzi vă voi povesti despre cei mai importanți 4 piloni cu ajutorul cărora poți construi o strategie de marketing de succes, indiferent de tipul de produs sau serviciu pe care îl oferi.

Aceștia sunt:

* Product/Market fit
* Audiența
* Mesaje și Poziționare
* Diferențiatori

1. PRODUCT/MARKET FIT

Produsul sau serviciul pe care îl oferi poate fi foarte modern și inovator, însă va fi în zadar dacă nu există o piață și oameni interesați să utilizeze acest produs, sau dacă piața încă nu este pregătită sau îndeajuns de dezvoltată pentru un anumit tip de produs sau serviciu.

Marc Andreesssen, un binecunoscut antreprenor și investitor american, a definit acest concept de “product/market fit”, care practic înseamnă a creea un produs care adresează și rezolvă o problemă sau nevoie existentă în piață.

Înainte de a dezvolta o strategie de marketing și a începe promovarea, trebuie să te asiguri că există cerere pentru tipul tău de produs sau serviciu, altfel toate eforturile tale vor fi în zadar.

Poți începe prin a răspunde la următoarele întrebări:

A. Există o piață pentru produsul tău? Există cerere? Ce problemă /nevoie rezolvi?

Poți verifica acest lucru și printr-o analiză de cuvinte cheie pentru a vedea dacă există căutări pe Google pentru ce ai de oferit.

Poți intra pe grupuri și comunități relevante din domeniu (grupuri de Facebook sau Linkedin, forumuri etc) și analiza discuțiile de acolo – sunt menționate probleme pe care produsul tău le-ar putea rezolva?

Poți posta un survey scurt pe canalele unde este prezentă audiența ta pentru a afla dacă ar folosi vreodată un astfel de produs sau serviciu și dacă acesta le-ar satisface nevoile.

De asemenea te poți ajuta de Google Trends pentru a vedea dacă există interes pentru serviciul sau produsul tău printr-o simplă căutare după un cuvânt cheie care îți descrie cel mai bine produsul.

B. Există competiție? Dacă da, cum va suprapuneți?

C. Ai facut user testing pentru produsul tău? Dacă da, care este feedbackul celor care l-au testat?

D. În cazul în care deja ai o bază de clienți care folosesc produsul tău, trimite-le un survey cu întrebarea:

“Cum te-ai simți dacă acest produs sau serviciu nu ar exista sau dacă nu ai mai putea să folosești acest produs de acum înainte?” Așa vei afla câtă valoare aduce produsul tău în viața clienților tăi, și dacă îl consideră indispensabil. In general e nevoie de 40-50 de răspunsuri ca rezultatul să fie relevant.

2. AUDIENȚA

Foarte importantă este și definirea audienței, întrucât îți dorești să aduci produsul în fața oamenilor potriviți.

Răspunzând la următoarele întrebări, îți poți creiona foarte rapid profilul audienței tale – buyer personas, și asta îți va arăta implicit și cum poți ajunge la ea. Secretul constă în a afla cât mai multe informații despre audiența ta și a fi prezent pe canalele pe care aceștia își petrec timpul, la momentul potrivit cu mesajul potrivit.

Care este profilul de client care ar cumpăra produsul sau serviciul tău? Aici poți adăuga date demografice precum vârsta, educație, funcție, statut social, hobby-uri, etc.

Care sunt principalele lor probleme, responsabilități la job și nevoi? Ce caută? Ce întrebări își pun? Unde își petrec timpul – pe ce canale? Cum își rezolvă nevoile în momentul de față, cu ce instrumente?

Ce citesc? Ce share-uiesc pe social media? Scriu review-uri? Dacă da, ce fel de review-uri dau?, cu ce tip de conținut interactionează cel mai mult?

Feedback loops– dacă ai deja o bază de clienți, caută să discuți cu ei cât mai mult despre cum poți îmbunătați produsul; care sunt funcționalitățile pe care le folosesc cel mai mult; unde au probleme; trimite-le periodic survey-uri pentru a afla cât de fericiți sunt cu produsul tău.

3. MESAJE ȘI POZIȚIONARE

Înainte de a demara acțiunile de promovare pentru produsul tău, va trebui să definești tonul mesajelor pe care le vei folosi în campanii și conținutul pe care îl vei avea pe site și/sau blog.

“Sell the “why”, not the “what” – important este să scoți în evidență problema și soluția pe care produsul tău o aduce în joc. De ce ar alege cineva produsul tău și nu pe cel al competitorilor?
Folosește cuvintele și expresiile pe care le folosește audiența ta în a-și descrie problemele și nevoile. Astfel se vor identifica cu situația descrisă și cu ce ai tu de oferit.

Ține minte că cele mai puternice mesaje sunt și cele mai simple. Descrie într-un mod simplu de înțeles serviciul pe care îl oferi și cui se adresează. Acesta trebuie să fie primul lucru pe care oamenii îl observă pe homepage-ul tău.

Promovează idealul și misiunea companiei și cum aceasta încearcă să rezolve problemele potențialilor clienți. Folosește-te de următoarea secvență când scrii copy pentru site-ul tău:

  • Descrie-ți pe scurt produsul sau serviciul;
  • Listează funcționalitățile produsului sub formă de bullets;
  • Alătură listei de functionalități câteva beneficii relevante;
  • Adaugă câte o problemă pentru fiecare beneficiu, pentru a le face mai puternice.

Poți vedea mai jos un exemplu:

A. Descrie-ți pe scurt produsul sau serviciul:

eBook: Cum să utilizezi Facebook într-un mod cât mai eficient ca și canal de achiziție de clienți.

Acest ebook acoperă toți pașii necesari pentru ca tu să construiești campanii eficiente și cu rezultate pe Facebook, într-un timp cât mai scurt. eBook-ul se adresează atât marketerilor, cât și antreprenorilor aflați la început de drum, care vor să încerce Facebook ca și canal de promovare și achiziție de clienți.

B. Listează functionalitățile produsului sub formă de bullets:

  • Setarea contului de Facebook
  • Ghidul Ads Manager – setarea campaniilor de Facebook
  • Tipuri de ad-uri
  • Creatives și copy
  • Audiențe și targetare
  • Ad bidding și optimizare
  • Analytics și raportare

C. Alătură listei de functionalități câteva beneficii relevante:

Setarea contului de Facebook – Parcurge acești pași actionabili și învață să îți setezi contul de Facebook cât mai rapid și fără greșeli. Economisești timp și te asiguri că nu ți-a scăpat nimic.

D. Adaugă câte o problemă pentru fiecare beneficiu:

Setarea contului de Facebook – De cele mai multe ori pierzi foarte mult timp citind documentații și articole de help foarte stufoase fără să ajungi neaparat la informația pe care o cauți. Acest ebook te ajuță să îți setezi cât mai rapid contul de Facebook, și fără greșeli, economisind astfel timp prețios pe care îl poți investi în business-ul tău.

4. DIFERENȚIATORI

Foarte puține business-uri oferă un produs unic, de aceea este absolut obligatoriu să definești cu ce se diferențiaza produsul sau serviciul tău în mulțimea de competitori de pe piață.

Descoperă-ți propriii diferențiatori răspunzând la întrebarea “Ce vrei să realizezi pentru clienții tăi/ ce vrei să le oferi?”. Alege un singur factor, nu doi, nu trei, la care vrei să fii cel mai bun și construiește-ți businessul în jurul acelui factor de unicitate.

Poți obține o mulțime de beneficii alegând o singură calitate pe care vrei să se concentreze afacerea ta, astfel:

Oferta ta devine simplă, concisă și ușor de înțeles;
Acea calitate devine ADN-ul companiei tale. Totul se învârte în jurul acelui factor de unicitate;
Mesajele sunt usor de înțeles și transmis mai departe și de publicații și presa.

Nu este de ajuns să ai acest factor de unicitate, dacă nu îl folosești peste tot în comunicarea ta: site, blog, oferte, Facebook ads, prezentări, conferințe șamd.

Un mic exercițiu interesant pe care îl poți face în această direcție este să adaugi factorul de unicitate sub logo-ul produsului tău. Apoi schimbă-ți logo-ul cu logo-ul altei companii. Dacă factorul de unicitate se potrivește și altei companii, înseamnă că încă nu l-ai găsit pe cel potrivit numai pentru tine și mai ai de lucru.

Te sfătuiesc să faci acest exercițiu înainte de a te gândi la metode și canale de promovare.

Acești piloni formează coloana vertebrală a afacerii tale și îți definesc din start o structură foarte bine pusă la punct pe care apoi îți poți construi ușor campaniile.

* Product/market fit
* Audiența
* Mesaje și Poziționare
* Diferențiatori

Multumesc pentru atenție și îți doresc mult spor în a-ți defini cei 4 piloni spre un business de succes!

*

DUMITRU MARIAN * Cu o activitate de peste 7 ani în online, Marian a dobândit experiență hands-on în SEO, Conversion Rate Optimization, Content Marketing, Social Media, Paid Search, Demand Gen, Growth Hacking, lucrând ca in-house marketer, strateg, manager de echipe și, în paralel, consultant independent. Și-a început activitatea în domeniul marketingului online în 2009, într-un startup românesc, unde a avut ocazia să învețe și să experimenteze foarte mult, devenind la scurt timp responsabilă de coordonarea echipelor de marketing și customer support.

Un mic geek at heart, Marian a obținut certificările în Google Analytics, Google AdWords și HubSpot Inbound. Se ocupă cu păcere de proiectele aflate la început de drum: construiește procese from scratch și gândește strategii de creștere pentru startup-uri. Este pasionat de web psychology, neuromarketing și mereu la curent cu toate noutățile din online și account-based marketing. Îi place să citească despre self development, productivitate și motivație.

Experienţa în mediul de business, cunoştinţele de NLP şi neuroştiinţe, conexiunea cu mediul academic, exemplele relevante inspirate din realitate, dar mai ales pasiunea pentru tot ceea ce facem sunt aspectele esențiale care ne diferențiază.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

STIRI LIVE